PuwelBlogSvět očima Puwla

Český sen

Publikováno 27.03.2014 v 23:05 v kategorii Svět kolem nás, přečteno: 59x

Vítejte v České republice. Vítejte v zemi, jejíž prostředí každodenně utvrzuje v tom, že ekonomické zájmy jsou vždy až na prvním místě a že jejich jménem lze u nás pokřivit vše, i kdyby trakaře padaly. Nebo ještě lépe řečeno, že tu snad ani jiné zájmy nemáme. Když se totiž místní neoliberálně-ekonomický, často fanaticky prosazovaný přístup, spojí s (ne)vkusem většiny místních obyvatel, začnou vznikat nejzvrácenější koláže, které by si sotvakdo dokázal představit.
Že vám úvod mého dnešního příspěvku nic neříká? Pak se rozhlédněte kolem sebe a odpovězte si na otázku, jestli to tady vypadá stejně pěkně a poklidně, jako v Rakousku, Německu, Francii, ale i v dalších zemích jako je Chorvatsko, Slovinsko a jiné. Pořád nic? Ptám se,  zda je normální mít každých 10 metrů od sebe po všech městech a u všech silnic billboardy. Proč musí být zprzněna každá volná zeď, plocha, zábradlí na mostech, u silnic, prostě všechno komerčními sděleními? Nárůst těchto, musím to říct, prasáren za poslední léta je alarmující. Bohužel přemnožené reklamní agentury plné samozvaných pseudokreativních expertů ještě zdaleka neskončily. Po tom, co už nezbyly ve městech kolem vozovek žádná místa na další billboardy, vymysleli si monstrózní sloupy na betonových základech, které se tyčí do výšky a poskytují ještě větší plochy těm nejprimitivnějším obchodním sdělením. Na tento trend navazují i maloobchodníci. U kterého obchodu dnes uvidíte pěknou výlohu? No proč by se majitel namáhal něco tvořit, když může oslovit naše drahocenné experty, kteří mu natisknou plakáty a fólie, kterými všechny prosklené plochy zalepí a přispěje tak dalším kamínkem do české kýčovité mozaiky. Nelze si také nevšimnout, že s přebujelým množstvím reklamy roste i její agresivita. Čím křiklavější a odpornější kombinace, tím víc to přece bude bít do očí. Člověk, který to uvidí, jistě hned stočí kroky, volant, řidítka, ba snad i berle podsekne a koupí si dvacet kýblů travního semene v Bauhausu, kde ho mají na 8 hodin v akci. Asi taková je logika oněch expertů. Zajímalo by mě,  jestli je vůbec taková reklama ještě účinná, když je jí tolik, že to lidé v této zemi pokládají za samozřejmost. 
Teď ale z jiného úhlu. Velmi často, když se dozvídáme o nějakém pohnutém osudu lidí kolem nás, slýcháváme i to, v jakých podmínkách tito lidé vyrůstali, nebo prostě bereme v potaz vliv okolí, které pomáhalo utvářet jejich charakter. Jacípak můžeme být my sami v této době, když se obklopujeme v nekonečném množství tímto reklamním primitivismem? Jaké asi budou mít hodnoty naše děti, když je v tomto vychováváme? Je snad někdo tak naivní a myslí si, že ho toto prostředí nedeformuje? Nevycházím z údivu, že většina lidí této země stále nepochopila jednu věc. A sice, i demokratické přístupy, stejně jako všechno ostatní na tomto světě, musí mít své hranice. Jedině ty totiž odlišují svobodné myšlení a konání od chaosu a zvrácenosti. Cože to ten kluk řekl - hranice (regulovat)? Být na blízku nějaký ekonom, analytik, nebo kdokoliv podobného ranku, určitě už by mě kamenoval argumenty, že přece nemůžu chtít regulovat jakýkoliv svobodný trh (v tomto případě s reklamou) a že současná situace je prostě normální - všechno si přece řídí neviditelná ruka trhu. Já si při každé zmínce o této mýtické končetině vždy vzpomenu na pána, jehož kroky řídila nikoliv ruka, nýbrž prozřetelnost...
Bohužel v této zemi se všechno to dobré i špatné dělá do extrémů. Pokud toto neberou odpovědní lidé v potaz a nechají to špatné zajít moc daleko, pak už se s tím jen velmi těžko něco dělá. To můžeme dnes sledovat na příkladu, kdy se snažíme vymýtit hazardní herny. V minulosti to nikoho nezajímalo, což vedlo ke stavu, že herny jsou všude, až je jich najednou tolik, že si toho konečně někdo i všimnul. Zbavit se jich je ale právě o to těžší, protože na jejich kapitál je tu navázáno kdeco a kdekdo. Hranice tolerance množství primitivní reklamy je bohužel mnohem dále, zdá se. Jediná politická strana, u které jsem zaznamenal snahu řešit tuto problematiku jsou Zelení. Je zřejmé, že komunita marketingových společností, která nás všude těmito hnusy obohacuje, investovala a inkasuje ohromné sumy v rámci reklamního byznysu a pokud jim na něj někdo bude chtít sáhnout, budou se tvrdě bránit. Čím později to někdo začne řešit, tím těžší to bude. Pokud vůbec někdy...



Komentáře

Celkem 0 komentářů

  • Neregistrovaný uživatel

    Jméno: Přihlásit se

    Blog:

    Obsah zprávy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovězte na otázku: Co je dnes za den?